Szukaj
  • renataolszewska22

PSYCHO - TERAPEUTYCZNE SPOSOBY RADZENIA SOBIE Z PROBLEMAMI 1.1

Część 1.1 ODWRACANIE UWAGI - technika radzenia sobie oparta na uwadze


Odwrócenie uwagi nie jest ucieczką. Jest świadomym działaniem, które ma na celu wyrwanie nas z kleszczy stresu. Umożliwia złapanie równowagi i właściwych emocjonalnych proporcji.

Jest to technika stosowana chyba we wszystkich kulturach i religiach. Stosowana jest również we współczesnej psychoterapii depresji. Pomaga rozładować stres, zapanować nad natłokiem myśli oraz nałogami.

Idea tej techniki jest rozbrajająco prosta, choć wymaga odrobinę cierpliwości i treningu. Chodzi w niej o odwrócenie uwagi od napięcia emocjonalnego, stresu, bólu fizycznego lub psychicznego, problemu lub głodu nałogowego. Psychika nie jest aż tak bardzo skomplikowana. Nie potrafimy jednocześnie przeżywać wielu uczuć na raz.

Masz jedno życie i bądź wobec siebie dobry. Zaproś sam siebie na spacer i porozmawiaj ze sobą. Wbrew pozorom z nikim nie będziesz tak szczery, jak właśnie ze sobą. Możesz zaprosić kogoś, kto będzie Ci towarzyszył, kto nie będzie oceniał a będzie dobrym słuchaczem, gdy zechcesz podzielić się tym co czujesz.

Spacer (kąpiel leśna) jest leczniczy już sam w sobie . Obniża ciśnienie, reguluje wiele czynności życiowych na poziomie somatycznym. Jest niezwykle pomocny podczas pracy nad duchem.


Jednak jeśli nie możesz skorzystać ze spaceru, do czego bardzo zachęcam, podam przykładowe sposoby przekierowania uwagi do wykorzystania w innych warunkach :)



  1. Gdy czujesz przytłaczający natłok myśli, skoncentruj się na np. opisywaniu swojego otoczenia. Mów sam do siebie co widzisz, opisując w szczegółach swój pokój albo to co widzisz za oknem. Im większą poświęcisz uwagę na opisanie przedmiotów lub zjawisk, które widzisz, tym bardziej prawdopodobne, że mniej będziesz skoncentrowany na wewnętrznym cierpieniu.

  2. Zadzwoń do przyjaciela albo innej mądrej osoby i porozmawiaj. Rozmowa z drugim człowiekiem jest źródłem wielu bodźców, nowych bodźców, które wybiją Cię z Twojego wewnętrznego cierpienia.

  3. Skup się na oddychaniu powolnym i głębokim. Licz oddechy. Połóż się wygodnie. Wdech....1. Wydech...2. Wdech....3. Wydech....4 itd., aż poczujesz ulgę. Możesz wpleść w oddech modlitwę albo możesz spróbować oczyścić umysł.

  4. Rób zwykłe czynności z dużą uwagą i koncentracją. Jedz świadomie skupiając się na smaku i konsystencji, i próbuj myśleć tylko o tym. Mów w duchu do siebie co robisz. Rób to z uwagą i skupieniem np., podnoszę moją prawą rękę i sięgam po długopis... długopis jest niebieski... ma skuwkę... oglądam go dokładnie. Przykłady można mnożyć.

  5. Licz na wspak. Odejmuj 8 od 1000... 992... 874... itd.

  6. Poćwicz fizycznie skupiając się w pełni na tej czynności.

  7. Jeśli potrzebujesz, posłuchaj głośno muzyki.

  8. Jeśli czujesz głód czynności nałogowej zajmij się np. pracami domowymi: posprzątaj, przesadź kwiatki, zmień pościel. Zrób coś czego będziesz widział efekt. Taka sytuacja nie dość, że odwróci Twoją uwagę, to wzmocni jeszcze Twoje poczucie wartości.

Przykłady konstruktywnego odwracania uwagi można mnożyć a ogranicza je jedynie wyobraźnia. Poproś specjalistę, żeby pomógł Ci osiągnąć wprawę i zdrowy automatyzm. Efekty są naprawdę niezwykłe. Będziesz mógł panować nad wyniszczającymi Cię emocjami a Twoje życie stanie się lepsze. Jeśli będziesz ćwiczył techniki odwracania uwagi podczas spacerów, Twój umysł oraz Twoje ciało doświadczy pozytywnych tego efektów.


W następnym poście opiszę kolejną technikę radzenia sobie opartą na uwadze, czyli OBSERWOWANIE (oswajanie) WŁASNEGO NAPIĘCIA.

322 wyświetlenia1 komentarz

Ostatnie posty

Zobacz wszystkie